Archívum

Heti idézet

“A világ is több sokkal, ha kinyujtózunk,

nagy hegyekre mászunk.”

(József Attila)

Filmelemzés

Beszámoló – Suburbicon

Bár nem tartom magamat nagyszerű műelemzőnek, filmes szakértő vagy kritikus pedig végképp nem vagyok, néhány médiaimpulzus az én figyelmemet is képes nagymértékben felkelteni, még ritkább esetben pedig méltónak érzem megszületett gondolataimat arra, hogy papírra vessem. Ezen kivételes alkalmak egyikét idézte elő a George Clooney rendezte 2017-es film, melynek címe: Suburbicon.

Az ’50-es évek Egyesült Államaiban járunk. A világháború utáni tengeren túli jólét javában tart, és az emberek egyre többet akarnak. Így születik meg Suburbicon városának koncepciója: az ideális település Amerika büszke lakói számára. Fejlett infrastruktúra, kiváló oktatás, korszerű egészségügy, demokratikus várostanács, hibátlan hivatal, mi több, aktív és szervezett rendőrség, és mindez egy békés, nyugodt kertvárosi közegben. Magas árak, magas életszínvonal, egyszóval: a tökéletes lakóhely az ’50-es évek USÁ-jában. Bár a fentebbi felsorolásból egy aprócska részlet kimaradt: szigorúan fehér lakosok, semmi „nigger felbujtás”. Ez a fájóan történelem-hű kikötés áthágása szolgáltatja a cselekmény első (de semmiképpen sem fő) konfliktusát: egy afroamerikai kiscsalád beköltözik a városba. Miközben a lakók halálosan megrémülnek, undorral tekintenek rájuk, és bennük kizárólag az Antikrisztus elsősoros delegáltjait látják, sőt megszavazzák, hogy nem kérnek ebből a „szociális integráció-erőltetésből”, lassan megismerkedünk a Logde-családdal, történetünk főszereplőivel.

A továbbiakban nem tervezem a cselekmény részletes leírását, hiszen szükségtelennek látom. A Logde-család már-már abszurd módon tragikus kálváriájában ugyanis a kor összes társadalmi és gazdasági dilemmája és ellentmondása becsületesen közrejátszik. S mire a felszínen tökéletes középpolgári család ideájából eljutunk a velejéig romlott emberi attitűdök egymással való ütközésén keresztül az előbb említett fantomkép teljes porba döngöléséhez, úgy érezhetjük, hogy a film 100 perce alatt az emberi lélek összes nyomorúságának szemtanúi lehettünk.

Számomra nehéz pontosan megnevezni a mű fő történetszálát, vagy éppen a központi konfliktusát. Mégis meglátásom szerint az egész bűnös gépezet fő mozgatórugója a fejlett nyugat erkölcstelen alapjain nyugvó kapitalizmus kibontakozása, és annak szembeszegülése a legalapvetőbb szociális értékek egyikével: a családdal. A pénz teljhatalma, minden fölé kerülése az elsődleges indikátora a kialakuló helyzeteknek. Egy olyan értékrendű világ tárul elénk, melyben pénzért ölni, gyilkosságot pénzért megtagadni kétségtelenül stratégiai húzás, nem pedig a legalávalóbb emberi viselkedés szimbóluma. Kussolni önös érdekből mindenről, s ezzel hajkurászva a „nagy szajré” végső délibábját… kiváló korkép, mely napjainkban is kétségtelenül megáll(hat)ja a helyét.

Az agresszió explicit kinyilatkoztatása, a gyilkosság mellett azonban a film roskadozik a sokkal mélyebb lélektani brutalitást megjelenítő motívumoktól egyaránt. A családon belüli erőszak, és ezzel szoros összefüggésben a gyermekbántalmazás is ”előkelő helyet” kapnak a filmben, és ezen szálak mozgatója is –többé-kevésbé- a pénz. Ugyanakkor itt már komoly teret hódít a mögöttes motiváció is, mint például az emberi/családfői gyengeség kicsúcsosodása, a megtört ember dühlevezetése a leggyengébb, de ártatlan láncszemen, és a mű végére pedig az emberi jogok és méltóság teljes figyelmen kívül hagyása csupán a pillanat uralásáért, és a pillanatnyi hatalomvágy elérése érdekében.

Ebben a kontextusban már-már irreleváns üzenetként hat, de természetesen a legkevésbé sem elhanyagolható az antiszemitizmus kérdése, mely szintén jelen van a filmben, de mivel a hangsúly nem erre helyeződik, a film egyszerű ironikus komédiával említi meg, hogy „hahó! ez is egy gond, ez a gond is jelen van, de most nem érünk rá ezzel foglalkozni.” Hasonló cipőben jár a vakon követett világideológiák problémája is.
…Bár elképzelhető, hogy mindezt csak a zsidó komcsik miatt nem kap nagyobb szerepet, hiszen azok úgyis mindenhol ott vannak, és a vesztünkre törnek!44!!4!44!…

Visszatérve. A film –hosszúra nyújtott, végtelenül nyomott hangulatú- fináléjában már tökéletesen előkészített terepen kerül az emberi nyomorúság legmélységesebb parcellája bemutatásra. A reményvesztett, lebuktatott, kisemmizett, megszégyenült karakter utolsó próbálkozás-sorozata a jórészt kizárólag miatta okozott problémák megoldására világít rá az individuum elképzelhető leghatalmasabb romlottságára. Az utolsó felvillanó reményszikrák kizsákmányolása után csak a túlélésért folytatott harc marad, ahol már végképp semmi sem szent. Az endgame tetőpontján pedig az eddig leírtak után nem meglepő módon végre bekövetkezik az antihős halála is. Érdekes módon az ő legyőzéséhez is csupán egyetlen út vezethet: saját módszereinek, kiváltképpen az alattomosságnak a kihasználása.

Végső soron a Logde-család teljes összeomlásával párhuzamosan megtörténik a „niggerek” teljes összeomlasztása is. Először a kiközösítés, majd az izolálás, majd a nyílt megkülönböztetés, később már a hangos, vad, majd tettlegességig fajuló tüntetések abszolút tönkreteszik a kiscsalád életét, kiknek egyetlen tettük és vétkük annyi volt Suburbicon lakossága ”ellen”, hogy beköltöztek a városba. S miután a fehérek által gerjesztett indulatok miatt a fehérek által végrehajtott vandálkodás a környék lezülléséhez vezet, hallhatjuk a (sajnos ma is borzasztóan aktuális) kijelentést: bárcsak ne költöztek volna ide ezek, előttük minden jó volt és békés.

Az én személyes véleményem szerint a film rendkívül erős és komplex üzenete mindenkihez szól jelenkorunkban is, hiszen nem időszakos problémákat, hanem bizony átalakuló, de konstans létező dilemmákat és gondokat vet fel , és ami talán még fontosabb, arra is felhívja a figyelmet, hogy ezen problémák bár együtt sokkal erősebbek, mint külön-külön, de létrejöttük független egymástól, és nem egymás okozói, csupán együtt hatnak! Ebből pedig természetesen mindenki azt szűri le magának a jelenkor gazdasági-politikai közhangulatában, amit akar…

Ignácz Máté 11.C

Eseménynaptár

2018. szeptember
h k s c p s v
« aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Our Facebook Page