Archívum

Heti idézet

“A világ is több sokkal, ha kinyujtózunk,

nagy hegyekre mászunk.”

(József Attila)

A monori „Napkohó”

Diákjaink a megújuló energiaforrásokért

A Kutató Diákok Országos Konferenciáján kategóriájukban (a Műszaki és technológiai szekcióban) I. helyezést értek el a monori József Attila Gimnázium és Szakközépiskola diákjai, Gödöllőn, 2008. március 8-án.

Egy esztendős munka eredményeként született meg ez a siker, annak a munkacsoportnak köszönhetően, amelyet Megyeri István igazgató úr – „fizika plusz” néven tartott foglalkozásain – sok olyan elméleti ismerettel gazdagított, aminek gyakorlati megvalósítására is kitértek.

Elsősorban a megújuló energiaforrások, és ezen belül is a napenergia hasznosíthatósága felé fordult a figyelmük.

Először egy Németországból kapott, tükörlapokból álló készüléket egészítettek ki, fókuszáló fűtőhatásával kísérletezve.

Ezután – egy nyertes pályázat anyagi segítségével – maguk tervezték és építették meg a nagyobbik tükröt, a „Napkohó”-t. Megvalósítása során sok elméleti és gyakorlati tapasztalatot szereztek; miközben a folyamatot végig dokumentálták.

Ennek a készüléknek a fókusza nem egy pont, hanem egy vonal; ebben helyezték el a rézcsövet, amiben a vizet keringetik. Diáktársaiknak is látványosan bizonyították iskolájuk udvarán, hogy a napsugarak felé fordított tükör pillanatok alatt felforrósította a csövet. Kézmosóhoz fognak vele például melegvizet előállítani, de abszorpciós hűtőre is szeretnék rákötni, elérve vele, hogy nyáron a meleggel (hőelnyeléssel) hűtsenek. El szeretnék érni – a globális sugárzás- és a hatásfokteljesítmény mérése mellett – , hogy mindez teljesen automatizálva működjön.

Nagyon örültek annak, hogy a megyei fordulóból elsőként jutottak tovább a döntőbe, ott pedig már nem is remélték, hogy az élen végezhetnek. Csak gratulálhatunk Megyeri Istvánnak és tanítványainak: Balatoni Mátyás, Dobai Attila és Jámbor Gergő (11.G osztályos), valamint Tuskán Zoltán (12.A-s) diákoknak.

Az pedig külön örömmel tölthet el valamennyiünket, hogy a jövő generációjának képviselői nem csak elméletben, hanem már a mindennapi gyakorlatban is ilyen komolyan foglalkoznak a környezetkímélő energiaellátás égetően aktuális kérdésével.

 

                                                                                             B.G.

A napkohó

Dobai Attilával és Jámbor Gergővel

Visszaemlékezve a JAG-os éveimre mindig eszembe jut, hogy két osztálytársammal együtt milyen sok időt töltöttünk el fizikaszakkör keretében az igazgató úrral.

Talán az osztályból, mi voltunk hárman, akiket a legjobban fűtött a reáltantárgyak utáni kíváncsiság. A 11. és 12. évfolyamot természetesen matematika és fizika fakultációval kezdtük meg. Mindezek után az igazgató úrnak telt sok energiájába hogy rávegyen minket egy szakkörre, amit „fizika plusz” néven indított velünk. Régebbi diákjainak munkássága után választhatta a témát, amiről tájékoztatott minket, és érdekesnél érdekesebb problémákat vetett fel a megújuló energiaforrások köréből. A dolog azért is vonzhatta nagyon a tanár urat, és persze minket is, mert napjainkban ez nagyon aktuális és fontos dolog az egész világban.

A szakkörök során hamar rájöttünk, hogy a napenergia felhasználása vonz minket a legjobban. Természetesen, ezután rengeteg információszerzés következett, hogy minél többet tudjunk meg, mi hogyan is működik. Első lépésként egy sugárzásmérő berendezést állítottunk fel az iskolában, ami egy hőmérővel kiegészítve gyűjti az adatokat, majd raktározza az év minden napjában. Ezeket az információkat egy, az első emeleti aulában elhelyezett monitoron az iskola tanulóinak is elérhetővé tettük.

Ezután következett a nagy projektünk első lépése, ami egy tükrös szerkezet elkészítése volt. A terveket az igazgató úr kapta német kapcsolata révén. A fiúkkal felbuzdultunk a feladatra, hisz végre kézzel fogható dolgot alkothattunk. A tükör 1 m2-es keretből állt, amire 48 db 15×15 cm-es farostlapokat állítottunk be úgy, hogy mindegyik a keret középpontjába állított merőlegesen, attól 1m távolságra fókuszáljon. A lapokra egy egyszerű tükörfóliát ragasztottunk. A felület nagyon egyenetlen volt a lapokon, ez miatt nem számítottunk jó eredményre. A kész szerkezet kivittük az udvarra és a Nap felé állítottuk. A parabolatükör lényege, hogy csak akkor irányítja a fénysugarakat a fókuszpontba, ha azok merőlegesen érkeznek. Beállítva a Nap irányába meglepő eredményt tapasztaltunk. A papírt másodpercek alatt gyújtotta lángra és a közelében lévő fát is megégette.

Ezek az eredmények elég bíztatóak voltak, a további tervezést illetően.

Mindezek után fogtunk bele egy nagyobb tükör megépítésébe, amihez az anyagi hátteret igazgató úr egy pályázat megnyerésével biztosította. Ez már jóval komolyabb berendezés volt az előzőhöz képest. Lényegében ugyanazon az elven működik, csak itt a fókusz nem egy pont, hanem egy egyenes.

A tükör felülete 2,5×1,25 m-es rozsdamentes acéllap volt, ami egy lemezben foglalt helyet. A fókuszvonalban egy rézcsövet helyeztünk el, csatlakozóval a két végén, hogy a víz keringettetése egyszerű legyen. Az egész keretet egy állványra helyeztük, amely biztosította Nap vízszintes mozgásának a követését, a függőlegesét pedig úgy biztosítottuk, hogy a keret forgatható volt az állványon. Mindezt úgy építettünk meg, hogy a mozgatást ki tudjuk bővíteni elektromos motorokkal is. A kész szerkezettel végzett mérések bizonyították, hogy a hatásfok elképesztően nagy. A keringettetett csapvizet könnyedén melegítette 40-50 0C fokra, a csőben megállt vizet pedig 80-90 fokosra.

Ezekkel a tükrökkel, mérésekkel és tapasztalatokkal indultunk el igazgató úrral és Bernula Béla Péter tanár úr támogatásával a TUDOK konferenciasorozaton, ahol a megyei fordulón elsőként továbbjutva, 2008 márciusában megnyertük az országos döntőt is. Csapatunk ekkor Tuskán Zoltán, 13.A osztályos tanulóval egészült ki.

Mindezen idő alatt egy óriási tapasztalatot szereztünk a műszaki irányba való továbbtanuláshoz, amit még most, másodéves egyetemistaként is élvezünk. Nem is beszélve arról, hogy igazgató úrnak is feledhetetlen napokat szereztünk.

Ezúton utólag is szeretnék köszönetet mondani a monori JAG-nak, hogy ennyi tudást és boldog emlékeket adott nekünk.

 

Balatoni Mátyás, 2011.

Eseménynaptár

2018. július
h k s c p s v
« jún    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Our Facebook Page